Sunday, August 07, 2016

•*¨*•.¸¸❥ Laksa Utara Penang Ngan Pictorial Step By Step •*¨*•.¸¸❥


LAKSA UTARA SEDAP (TUTORIAL BERGAMBAR)
Memandangkan sis Ana ni sgt rajin buat resepi bergambar..so sy nk share dgn korang..rugi tak cubaaa.... SENANG je buat laksa ni ekceli.... Sila like pesbok Ana Mariana Ismail ya  .. Jazakhallahu khairan >_<

credit : FB Ana Mariana Ismail via Resipi Biskut Raya Mak Kata



  • pic 1 - Mula2 rendam laksa sampai kembang pastu rebus lak ngn telur skali sng jimat msa & gas kan..xyah rebus lma laksa tu sbb dh rendam dulu.
  • P/s > Kalau nk buat cara ni make sure korang basuh telur tu bersih2 eh..kalau tak tercomar le hehe ...selawat + doa2 sikit ..in shaa Allah xde la najis mutawasita tu ...hehe
  • Pesanan admin : Kalo korang rasa cara ni masih xbersih..kotor atau sebagainya..gunalah cara masing2..xyahla nk kecam sape2 ye..sekian, terima kasih >-<



  • pic2 - Ikan ni siang,cuci bersih2 pastu rebus sampai lembut isi dia pastu toskan.Air rebusan tu jgn buang yer guna utk buat kuah dia nti.Msa rebus ni masukkan asam keping 4,5 keping utk elakkan rsa hanyir ikan..
  • Info : Kalau mak admin slalu guna ikan sardin (pantai timur panggil ikan selayang,org Sabah panggil ikan basung) mcm dlm gmbr ni..ade jugak org buat guna ikan kembung(termenung) atau ade jugak yg guna belut hahaha..ikutla korang nk guna ikan ape
 

  • pic3 - Pastu asingkan isi ikan blend sampai hancur..


  • pic4 - Masukkan dlm air rebusan ikan td ok ...


  • pic5 - Tulang ikan td pn kita blend jgk sampai hancur utk amik rsa manis ikan tu kt kuah laksa kita.
  • pic6 - Pastu tapiskan amik airnya saja ok..tulang tu buang la kang jenuh mkn laksa dok tercekik tulang lak x dpt den nk nolong..hihihi



  • pic7 - Cili kering blend ngn bwg besar ngn SEDIKIT belacan (dlm 1 inchi lebih) ok..byk2 nti resdung plak kannn tp bwg besar tu byk xpe lg manis kuah .Sapa2 suka pedas blh tambah cili padi skit.Serai sebatang diketuk,bunga kantan belah 2,asam keping 4,5 keping cmtu ckup la sbb blh amik asam keping yg kita rebus laksa ngn ikan td.Pastu daun kesum skit ok...
  • Info : Setengah org tak letak serai..cara masing2..mak admin pun xletak..tp kalau letak pn ok...cuba je..jgn derhaka resepi tuan yg bagi hahaha



  • pic8 - Cili+bwg+belacan yg kita blend td,serai, bunga kantan,asam keping masukkan jer skali ngn isi ikan blend td pastu trus didihkan..
  • pic9 - Bila kuah dh mendidih msk elok masukkan daun kesum pastu perasakan ngn garam secukup rsa.Klau suka blh masukkan sedikit ajinomoto @kiub ikan bilis ok.Pastu rsa la sesedap selera ank tekak msg2 ok.Kuah tu klau rsa pekat sgt tambah la air skit kan..



  • pic10 -  Bila dh mendidih rsa pn dh sedap ttup la api siap la.Kan sng jer...



  • pic11 -  Ok ni laksa yg kita rebus & toskan td blh la amik dh letak lam mangkuk nk mkn kan...


  • pic12 - Ok ni bhn2 sampingan utk mkn ngn laksa..potong daun salad,timun,bwg besar,cili padi,limau,telur ngn nenas.Yg ni optional je ikut suka korang la nak mkn ngn apa yg korang suka.Tekak msg2 kan...











Post a Comment