Wednesday, April 27, 2016

•*¨*•.¸¸❥ Ezy Pezy Ayam Goreng Cili Kering •*¨*•.¸¸❥

N3 kali ni sy ambil dari Resepi Sedap, ada group telegram lagi u ..try la subscribe, insyaAllah bertambah ilmu masakan kita Jazakallahu khairan pd penyumbang2 resepi ... Ayam Goreng Cili Kering ni mcm ayam ala2 Varuval tp x berempah ... So mmg sempoi dan senang membuatnya uols ..Ce terai ... salam sayang dari miss rose, lap uols :D




Bahan2Nya :
--------------------

  • 1/2 Isi ayam di potong dadu
  • Cili Kering-ikut suka tahap kepedasan masing2 - buang tangkai, potong pjg2
  • Dua biji bawang putih..diketuk.
  • Satu tangkai daun bawang - potong2 pjg2 sikit
  • 1/2 biji bawang besar holland
  • 1/2 biji capsicum hijau
  • Sedikit Sos Cili
  • Sedikit Sos Tiram
  • Sedikit Serbuk Perasa
  • Sedikit Air

Cara2 MembuatNya :
-------------------------


** Sayur2 tu terpulang nk letak apa carrot ke, kacang pjg, shitake mushroom dsbgnya ... Capsicum tu terpulang nk guna brp warna yellow, red or hijau will do jek, 'the more the merrier' gitu uols ...
 
pic 1:-
-----------

  • Ayam dibersihkan dan disucikan dengan selawat dan doa2, dia anak pandai, doa masakan sedap dsbgnya ngeee ... Potong ikut suka dadu ke, nipis2 ke ... 

pic2
-------

  • Ayam ni digoreng dahulu, goreng ngan 2 sd besar tepung jagung + 3 sudu besar sos tiram + sedikit lada sulah. Saya juga sometimes goreng ngan kunyit + garam + perencah sup + perencah kari sedikit.
pic3
----------

  • Kalau buat pilihan tepung tu, perap selama 15 mins or so ... Selepas tu goreng hingga garing or setengah masak ...


pic4
-------

  • Ayam digoreng garing or setengah masak bg sesiapa yg x suka keras tu. Saya kekadang goreng guna kunyit + garam + perencah sup + perencah kari jek ... malas nk tepung2 bagai ... tekak nk sempoi2 jek ..


pic5
--------

  • Guna minyak dari gorengan ayam tadi..guna separuh atau sedikit minyak sahaja.. Tumiskan bawang putih, masukkan cili kering..tumis sampai garing.. masukkan 1/3 cawan air bersama 2 sudu besar serbuk maggi cukup rasa.. masukkan 3 sudu besar sos cili



pic6
--------

  • Masukkan ayam yang digoreng tadi, masukan pula bawang besar holland ..capsicum hijau atau pun sayur pilihan uols ... Xpyh taruk gula garam..sebab semuanya sudah ada manis dan masin dalam sos tiram kicap manis dan sos cili serta serbuk maggi cukup rasa yg kita gunakan..jimat kan?


pic7
----------

  • Dah siap..boleh la tabur daun bawang..boleh hidang dan makan bersama nasi putih.... terima kasih kepada Rosmawati Fiee atas resepi ini.. nak lagi resepi?like je Resepi Sedap






Post a Comment