Saturday, October 03, 2015

´•*¨*•.¸¸❥¸ DIY HomeMade DimSum / DumpLings / Siew Mai / Wantan ´•*¨*•.¸¸❥¸




Apakah perbezaan DimSum/DumpLings/Siu Mai/Wantan?

Dim Sum adalah nama GENERIK diberikan kepada pelbagai makanan tradisional yang dihidangkan. Wantan pula ialah sesuatu jenis makanan yang dihidangkan pada majlis makan malam Dim Sum.

Conclusion mcm pasta la ni ...all the same but shaping la yg membezakan namanya such as penne, macaroni, spiral, farfalle, fussili ..atau mcm karipap ada orang panggil epok-epok, currypuff, juga empanadas, kennnn?....ok clear uols ...enjoiiiii >_< ...Peace no war >_<


 
Bahan2 Kulit Wantan/SiuMai/Dumpling :-
-----------------------------------------------
  • 250gm tepung gandum
  • 80gm tpg ubi kalau takde tepung ubi boleh digantikan dgn tpg jagung
  • 200-220ml air panas mendidih..
  • sedikit garam
  • 1 1/2 sudu besar minyak masak




Cara2 Adunan Kulit :-
------------------------
  • 1. Dalam bekas satukan tpg gandum dan tpg ubi atau tpg jagung serta garam serta minyak masak
  • 2. Kemudian masukkan air panas tadi sedikit demi sedikit sehingga adunan tak melekat kat tangan (mcm buat kulit karipap)
  • 3. Uli hingga sebati kemudian biarkan sebentar dlm 20 minit dlm bekas tertutup supaya doh tak keras




Bahan2 Untuk INTI :-
-----------------------
  • 2 keping dada ayam*
  • 12 ekor udang dibuang kulit*
  • 2 sudu besar tpg jagung
  • 1 sudu besar kicap cair
  • 1 biji sederhana besar carrot dipotong dadu kecil
  • sedikit daun bawang sekali ngan batangnya dipotong halus
  • 2 ulas bawang putih dicincang halus/ditumbuk halus
  • garam, gula
  • 1 biji bawang merah yang bersaiz kecil dipotong dadu
  • 2 sudu kecil minyak bijan
  • 1 sudu kecil sos tiram
  • sedikit lada sulah /lada hitam
  • lada besar dipotong kecik2
  • sebiji telor ayam (dipukul dahulu)



Cara2 Membuat INTINya :-
--------------
-----------------

  • 1. Kisar ayam dan udang yang telah dibuang kulitnya... hingga hancur
  • 2. Masukkan garam sebagai penambah perasa
  • 3. Masukkan telor , lada sulah minyak bijan, sos tiram dan semua sayur2 kacau
  • pakai senduk sahaja...


How To Assemble :-)
  • 1. Mula2 kukus dahulu periuk pengukus (gunakan kukusan buluh spt pic atau pun kukusan biasa je, tp lau nk beli xde la mahai sgt pun..beli yg kecik jo ! )



  • Sekarang...tabur tpg jagung atas papan pencanai. Uli doh memanjang kemudian potong sama besar.. kebesaran tu seperti kita buat kulit karipap..terpulang nak saiz mcmana... boleh dibuat bulat or 4 segi ...terpulang

  • 4. letak sedikit adunan inti dan mula melipat...cara ada pada pic di atas ..buat sampai habis... cara lipatan terpulang kat korang .....(kat bawah ada video and pictorial cara warp/fold)













  • 5. Lapik siew mai ngan plastik utk elakkan ia melekat pada periuk kukusan..Kukus
    siew mai dlm 9-10 minit or depends ..


  • 6. Jika nak goreng siap dibentuk boleh terus digoreng dlm minyak panas.
    7. Sedia dihidang dengan sos thai atau boleh juga dibuat sup mana2 yang anda
    suka....Saya prefer makan dengan sup panas dan sambal cili padi kicap.... mak aiii, cannot imagine la yummyliciousnya :-(






Method to Wrap/Fold DimSum/Wantan :-)
  • Saya sertakan method2 membuat bentuk dumplings utk mendapatkan idea :-
  • Method 1 :-)





  • Method 2 :-)


  • Method 3 :-)
  • Method 4 :-)
  • Method 5 :-)



  • Method 6 :-)




  • Method 7 :-)




  • Method 8 :-)


  • Method 9 :-)


  • Method 10 :-)
hak ni mmg advance version la like pro chef   ;-)


  • Saya sertak juga video dari youtube cara2 nak fold dim/sum/dumplings/wantan ..

  • Setelah segala usaha dia atas tidak berhasil sila la guna alat ni, alat mcm karipap ler jugak ..tp x besh la mcm kuih malay sedangkan kita buat Chinese Cuisine rite ? ...Tapi thats my personal opinion la :-)


salam sayang dari miss rose
>_< 

Post a Comment