Monday, August 26, 2013

╰⊰✿´•*¨*•.¸¸❥¸ Berjaga2 Terhadap 5 Gangguan Kesihatan Wanita ╰⊰✿´•*¨*•.¸¸❥¸



SAMA halnya dengan lelaki, wanita juga terdedah (vulnurable) kepada berbagai penyakit. Namun, ada beberapa penyakit umum yang biasanya perlu diwaspadai kaum hawa. Apa penyakit itu?

Berurusan dengan masalah kesihatan memang perlu diberi keutamaan terutama wanita yang memiliki ancaman gangguan kesihatan lebih kompleks. Berikut ini lima masalah kesihatan yang biasanya menyerang wanita :-

Penyakit hati
Penyakit hati bertanggung jawab atas sekira 29 peratus ematian pada wanita (menurut Pusat Pengendalian dan Pencegahan Penyakit Amerika Serikat). Angkanya cukup tinggi, terutama kerana tanda dan gejala penyakit salah didiagnosis pada pesakit wanita (penelitian mulai menunjukkan bahwa gejala penyakit hati pada wanita berbeza dari lelaki). Penyakit hati biasanya disebabkan kerana obesit1, stress, diabetes, tekanan darah tinggi, dan kolesterol tinggi. Jika tidak diubati, penyakit ini dapat menyebabkan serangan jantung dan stroke.


http://2.bp.blogspot.com/-NkMYoy91ZgY/T82vMvOrRkI/AAAAAAAAAc0/ZnKT5UI98VY/s640/18+Cara+rawat+hati.jpg



Kanser payudara

Bertanggung jawab terhadap 1 peratus kematian pada wanita di seluruh dunia. Kanser payudara menjadi masalah serius yang memengaruhi setiap wanita. Penelitian terbaru menunjukkan bahwa sementara doktor semakin berjaya mengubati penyakit ini, jumlah wanita yang terserang penyakit ini juga meningkat. Sebahgian besar kanser payudara disebabkan faktor gaya hidup. Sekarang ini banyak wanita yang lewat berkahwin, lewat untuk memiliki zuriat, bahkan ada yang tidak mahu anak, kelebihan berat badan, dan stress.

Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS)
Memengaruhi 10 peratus usia reproduksi wanita. Keadaan ini menyebabkan terbentuknya cystkecil pada ovarium semasa ovulasi. Cyst ini mengganggu, menyebabkan infeksi, merosakkan rahim, dan kesuburan wanita. Wanita dengan PCOS juga lebih terdedah kepada kenaikan berat badan, haid menjadi tidak normal, jerawat, dan pertumbuhan rambut berlebih.



Osteoporosis
Osteoporosis mengancam lelaki dan wanita, namun lebih banyak mengancam kesihatan wanita. Osteoporis memengaruhi kekuatan dan jisim tulang, dapat menyebabkan fraktur dan patah tulang di kemudian hari. Penyakit ini disebabkan oleh usia, bangsa (Kaukasia dan Asia memiliki risiko tertinggi terkena penyakit ini), konsumsi makanan yang rendah kalsium atau vitamin D, merokok, dan mengonsumsi alkohol yang berlebihan. Namun osteoporosis dapat dicegah.




Depresi

Penyakit ini memengaruhi sekira 50 peratus lebih wanita daripada lelaki. Depresi terutama terjadi akibat perubahan hormonal (misalnya, depresi postpartum yang berkembang pasca-kehamilan) atau faktor gaya hidup (merasa terpisah dari orang yang dicintai, sejarah penyakit keluarga, atau penyalahgunaan zat). Depresi juga dapat dihidapi oleh mereka yang hidup yang penuh stres, diabaikan keluarga dan kurang kasih sayang.


 
 

Post a Comment