Wednesday, February 13, 2013

⋰˚☆✿•*¨*•.¸¸❥¸ Pretty In Peplum Dress ⋰˚☆✿•*¨*•.¸¸❥¸






Peplum adalah blus atau rok yang memiliki flare , tepat di bagian pinggang. Siluet ini memperpanjang tubuh atas dan menciptakan bentuk agak mengembang di sekitar pinggul. Bagaimana cara menaklukannya?


Menegaskan Bentuk
Gaya peplum adalah salah satu alat ilusi yang dapat digunakan bagi kalian yang memiliki tubuh kurus agar tampil lebih berisi. Tubuh kurus yang hampir tidak memiliki lekuk tubuh dapat tampil lebih ideal dengan siluet ini. Garis pinggang yang lebih tegas dan ilusi tambahan volume pada pinggul membuat tubuh yang kurus tampak mempesona. Meski begitu, sebaiknya kalian yang kurus memilih gaya peplum dengan bahan tambahan yang panjang yang membantu membentuk tubuh si kurus. Pilih peplum dengan bahan tambahan maksimal 10 cm.
 



 


Bantuan untuk si Skinny

Gaya peplum adalah  salah satu alat ilusi yang dapat digunakan bagi kalian yang memiliki tubuh kurus agar tampil lebih berisi. Tubuh kurus yang hampir tidak memiliki lekuk tubuh dapat tampil lebih ideal dengan siluet ini. Garis pinggang yang lebih tegas dan ilusi tambahan volume pada pinggul membuat tubuh yang kurus tampak mempesona. Meski begitu, sebaiknya kalian yang kurus memilih gaya peplum dengan bahan tambahan yang panjang yang membantu membentuk tubuh si kurus  









Padanan untuk Peplum
Atasan peplum dapat hadir dalam bentuk blus , kemeja, ataupun crop blazer. Bawahan apa yang cocok untuk blus peplum? Peplum membuat kaki anda terlihat lebih pendek, karena itu rok yang cocok untuk si peplum adalah rok yang berakhir tepat di lutut atau di bawah lutut. Namun apabila anda memiliki kaki jenjang. Anda boleh mengenakan rok yang lebih pendek. Sementara itu celana yang cocok untuk atasan peplum adalah celana model pensil yang mengecil di bagian bawah . Tambahkan sepatu pump shoes agar kaki terlihat lebih panjang, sehingga tampilkan seimbang pun tercipta.
Peplum juga hadir dalam bentuk rok. Apabila rok kalian telah memiliki detil peplum , pastikan atasan yang kalian pilih bermodel clean. Blus tanpa detail , kemeja atau kardigan tipis berkancing adalah pilihan yang sangat cocok untuk di padukan dengan peplum. So, tidak perlu khawatir dengan bentuk tubuh ketika kalian ingin tampil gaya. Apapun dan bagaimana pun bentuk tubuh kalian, kalian tetap bisa tampil cantik dan gaya, salah satunya dengan busana model peplum ini yang akan mempercantik pinggul kalian, yang penting tetap seimbang dan percaya diri sendiri.







Tips Untuk Memakai Peplum
  • Jika awak orang yang berbadan langsing menawan, tak ada masalah. Semua tiga jenis potongan dan warna boleh dipakai. Lebih banyak kembang-kembang dan warna-warna terang amatlah digalakkan bagi menimbulkan ilusi yang lebih cantiks. Elakkan warna-warna gelap ia akan buat awak nampak lebih kurus daripada biasa. Tahu tak adalah tidak begitu cantik kalau kurus keding sangat.Kalau pakai yang labuh hingga paras lutut lagi cun. Beruntunglah kau orang, sudah cantik bertambah cantiks lagi. *nada sebak, air mata bergenang*
  • Jika awak orang yang berbadan sedikit berisi dan bambam seperti saya. Carilah potongan yang tidak terlalu pendek sampai atas pinggang, pastikan ia dibawah punggung tetapi tidak labuh hingga ke lutut. Paras-paras bawah punggung sudah cukup cun.Sebab apa tak nak labuh ke lutut, sebab ia akan menyebabkan kita kelihatan pendek gemuk. Tak mahu begitu kan? Oh ye, pastikan tak terlalu banyak alunan kembang-kembang supaya kita tak kelihatan lebih bambam. Hehe. Gunakan warna yang sedikit gelap untuk ilusi lebih langsing. Elakkan daripada menggunakan warna block dengan banyak. Contohnya merah terang, oren terang, dan seangkatan dengannya. Jangan pakai peplum yang sarat dengan corak bunga,apatah lagi bunga yang besar.
 
  • Jika awak orang yang berbadan sederhana pula, boleh pilih ikut kesesuian dan keselesaan. Tapi elakkan juga alunan kembang-kembang yang terlalu banyak nanti tak pasal-pasal badan terutamanya pinggang awak nampak lebih besar daripada biasa. Nak lagi cantiks, boleh pakai tali pinggang yang simple dan bersaiz sederhana. Jikalau peplum anda sudah sarat dengan manik atau lace, tak payahlah mengada nak pakai tali pinggang lagi, ada faham?
  • Peplum juga cantiks digayakan bersama seluar palazo,skirt atau kain labuh seperti  potongan duyung atau potongan lurus. Tapi kalau boleh kain yang berpotongan itu janganlah ketat sangat. Nanti tak selesa, bila tak selesa automatik kau akan kelihatan kurang cantik. Bagi mereka yang merancang nak bertunang atau nak kahwin amatlah sesuai dan cantik pakai peplum.  Oh hatiku sudah tertawan, tsk.

  • Sebenarnya, peplum tak terhad untuk baju saja. Peplum juga direka untuk jaket. Oleh itu kalau awak pakai jaket berpotongan peplum. Elakkan pakai baju yang ada banyak ropol di dalamnya. Elakkan juga pakai baju yang tebal di dalam, kau kan nak sarung jaket lagi. Tak ke bersepah ketiak dengan lecak kalau pakai kat Malaysia ni. Lagipun nanti tak memasal badan kau nampak macam besar. 

  • Kebanyakan peplum yang dijual ialah dari jenis kain lycra. Kain lycra jenis yang melekat pada badan jadi kalau boleh elakkan ataupun cari saiz yang besar sikit jadi tak hadolah nampak seketul-seketul segala apa yang ada di badan awak. Jenis kain lain yang sesuai untuk peplum ialah cotton, kain japanese cotton, chiffon, satin, dan sebagainya. Ini kena rujuk kepada mereka yang lebih pakar.
Post a Comment